Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt-moeder: besparingen werpen vruchten af

2023-05-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Ceconomy, het moederbedrijf van onder andere MediaMarkt, is gematigd positief of het huidige boekjaar. In het tweede kwartaal namen de verkopen toe en nam het verlies aanzienlijk af.

Het bedrijf behaalde in het tweede kwartaal van boekjaar 2022/2023 een omzet van 5,3 miljard euro, een stijging van 6.4 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het vorige boekjaar. Onderaan de streep schrijft het bedrijf een (bruto)verlies van 23 miljoen euro, vorig jaar was dat verlies nog 35 miljoen groter.

Vooral over het dalende verlies is Ceconomy te spreken. CFO Dr. Kai-Ulrich Deissner stelt dat dat vooral te danken is aan verbeteringen op gebied van voorraadbeheer en het aanpassen van kostenstructuren. Vooral in thuismarkt Duitsland en Turkije wordt relatief veel winst geboekt. Ook neemt het online aandeel nog steeds toe. Sinds corona is het online aandeel van Ceconomy met zo’n 8 procentpunt toegenomen tot 22 procent. Eerder werd al bekend dat het bedrijf het online aandeel van dochterbedrijven MediaMarkt en Saturn uiteindelijk wil opschroeven naar zo’n 30 procent.

Twee scenario's

Voor het volledige boekjaar houdt Ceconomy rekening met twee scenario’s, afhankelijk van macro-economische ontwikkelingen. Zoals het er nu naar uitziet verwacht het bedrijf een lichte groei in sales en duidelijke toename in brutowinst. Het tweede scenario gaat uit van meer economische tegenslag. In dat geval verwacht Ceconomy een daling van verkopen en winst. Volgens het bedrijf is de kans op het eerste scenario het grootste.